onsdag den 12. september 2012

Opstart af LED chili projekt

Chili LED grow 2/8 -2012

Jeg begyndte at dyrke chilier i denne sæson, hele herligheden startede med at jeg købte 3 chili planter i Plantorama. De blev sat i vindueskarmen og voksede stille og roligt, det gjorde interessen bestemt også, jeg brugte alt min fritid på at læse om chili dyrkning og om hvad man egentlig kunne bruge dem til. Jeg brugte utrolig mange timer på både danske og udenlandske fora, og her var der et emne som virkelig fangede min interesse, LED chili dyrkning. Dette betød, at jeg for en utrolig lille mængde watt kunne dyrke mine chilier, og at jeg kunne gøre det året rundt, ikke kun når årstiden tillod det.

Jeg læste op på alt hvad der havde med LED lys at gøre, her var uenigheden stor om hvad der virkede og hvad der ikke virkede. Efter noget tid, kom jeg i kontakt med Jacob Tychsen som ejer Billiggro.dk
Jeg fandt hurtigt ud af at Jacob ikke bare skulle sælge nogle lamper, han brugte selv utrolig meget tid på at "lege" med planter og plantelys som jeg. Jeg besluttede mig for at bestille et par lamper fra Jacob, en blå til spiring og en rød til modning.

Bloggen vil løbende blive opdateret.

Link til den blå lampe: http://billiggro.dk/special-plantelys-/31-12-watt-led-plantelys-chili-special.html
Link til den røde lampe: http://billiggro.dk/plantelys/136-12-watt-90-luksus-standart-plantelys-.html

 Sådan ser lamperne ud, blev lidt overrasket over hvor store de egentlig er.


















2/8
Her er de nyspirede chilier sat under det blå lys, de var blevet spiret i forvejen og blev badet i blåt lys så snart lamperne kom ind ad døren

Flourescent Purple: 50mm og 3 blade

Habanero Gambia Orange: 44mm og 4 blade

Aurora: 50mm og 4 blade

Habanero Gambia Orange: 45mm og 4 blade

Lemon Drop: 35mm og 2 blade





9/8
Efter første uge ses der allerede god vækst.

Flourescent Purple: 67mm og 6 blade

Habanero Gambia Orange: 52mm og 5 blade

Aurora: 60mm og 5 blade

Habanero Gambia Orange: 57mm og 5 blade

Lemon Drop: 57mm og 4 blade









17/8
Planterne vokser godt og ser utroligt sunde ud.

Flourescent Purple: 11cm og 9 blade

Habanero Gambia Orange: 60mm og 8 blade

Aurora: 80mm og 7 blade

Habanero Gambia Orange: 61mm og 8 blade

Lemon Drop: 90mm og 6 blade










31/8
Grundet ferie og ustabil lysstyring har planterne ikke fået tilstrækkeligt lys, og er blevet pottet om, derfor er højderne en smule misvisende.

Flourescent Purple: 19cm og 16 blade og de første blomsterknopper

Habanero Gambia Orange: 80mm 12 blade

Aurora: 11cm og 12 blade og de første blomsterknopper

Habanero Gambia Orange: 85mm og 12 blade

Lemon Drop: 11 cm og 10 blade





 

7/9
Flourescent Purple: 23,5cm. Voldsomt mange sideskud

Habanero Gambia Orange: 11cm. Brede sunde blade.

Aurora: 15cm med 15 blomsterknopper

Habanero Gambia Orange: 10,5cm

Lemon Drop: 17,5cm








14/9
Planterne bliver nu fotograferet enkeltvis da de er blevet ret store efterhånden.
Flourescent Purple: 26cm og 33 blomsterknopper

Habanero Gambia Orange: 15 cm
Habanero Gambia Orange: 13cm
Lemon Drop: 24cm en del sideskud 
Aurora: 18cm og 14 blomsterknopper 

21/9
De vokser alle med god fart, bortset fra Aurora, den er stoppet med at skyde i vejret og har istedet sat voldsomt mange blomsterknopper.

Flourescent Purple: 28,5 cm voldsomt
mange blomsterknopper
Habanero Gambia Orange: 14 cm,
5 blomsterknopper
Habanero Gambia Orange: 15 cm
3 blomster knopper
Aurora: 18 cm, masser af knopper.




Lemon drop: 28,5 cm
5 blomster knopper





















































28/9
Flourescent purple er desværre sat i karantæne og er indtil videre fjernet fra projektet, større angreb af utøj som heldigvis ikke har angrebet nogle af de andre planter.
Aurora: 18 cm. Der er nu så mange knopper
at jeg har opgivet at tælle. Første blomster
er også spruget ud.
Habanero Gambia Orange: 16 cm.
10+ blomster knopper

Lemmon Drop: 30 cm
10+ blomster knopper
Habanero Gambia Orange: 16 cm
10+ blomster knopper































































5/10 uge 40

Lemon Drop: 34 cm, første blomst snart
sprunget ud
Habanero Gambia Orange: 17,5 cm
masser af knopper


Aurora: 18 cm, 4 chilier og masser af
blomster
Habanero Gambia Orange: 19,5 cm
masser af knopper








































12/10 uge 41

Habanero Gambia Orange: 20 cm
Masser af knopper
Lemon Drop: 36 cm, første lille chili


Habanero Gambia Orange: 20,5 cm
Masser af knopper

Aurora: 18 cm, mange chilier.






































19/10 uge 42
Lemon Drop: 38, cm begynder for
alvor at sætte chilier
Aurora: 18 cm, masser af chilier






















Habanero Gambia Orange: 22 cm
Masser af blomster
Habanero Gambia Orange: 22,5 cm
Masser af blomster


Lemon Drop set fra siden





3 kommentarer:

  1. Hej Jan,

    Elsker dine fine eksempler med masser af billeder og gode beskrivelser.

    Det er nogen rigtigt flotte tætte planter du har har fået fremavlet der.

    Jeg er selv lige startet op med 2 x 12 W blandede brugte LED-plantepærer samt en 18 W speciel chilipære.

    Desværre har næsten alle mine planter smidt bladene efter at være badet godt i insektsæbe og skyllet af, for derefter at komme indenfor under lyset.

    Men nu bliver det spændende at se om de kommer sig igen.

    Det ville være rigtigt skønt hvis du kunne lægge nogen frisk-opdaterede billeder på bloggen.

    Mvh. Mikkel

    SvarSlet
  2. Hej Jan!
    Jeg tror det er tid til nogle støre potter.

    Venlig hilsen
    Jacob BilligGro

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jacob!
      Formålet med dette "eksperiment" var at vise fra frø til moden chili, ved at lade dem blive i mindre potter tvinger jeg planten til at sætte frugter hurtigere. Har de sidste uger ikke opdateret da de ikke vokser mere, de står bare og modner chilier, smider snart billede op af lemon drop fyldt med skrigende gule modne chilier.

      Mvh
      Jan Kjeldsen

      Slet